torsdag 14. mai 2015

Forsythia og Magnolia.


Endelig! Etter utallige forsøk og årevis med håpefull venting: jeg har Forsythia (Gullbusk) og Magnolia i hagen! Riktignok i beskjeden målestokk....

Noen vil kanskje ha sett mitt blogginnlegg fra i fjor, der jeg av ren nød satte inn et bilde av naboens Forsythia. I år fant jeg et fint lite eksemplar på hagesenteret, en liten busk med mange lovende knopper. Jeg kjøpte da min fjerde Forsythia, og har nå fått resultater. Iallefall nær halve buske blomstrer.... Bedre enn ingenting.

                                            

                                                En halv Forsythia☺

I henhold til litteraturen trenger Forsythia en varm og solrik plass, og den overvintrer trolig best i tørr jord. Det er en forklaring på alt.

Magnoliaen derimot er min første noensinne. Den har stått tålmodig og stille bak i hagen, på en antatt lun plass. Fire- fem år har gått, den har knapt vokst en centimeter. Men så:


                                          Vakre Magnolia!




Og det står i bøkene: Det tar mange år før den blomstrer. Liker seg på en en lun og varm plass i hagen.

Viktig å ikke gi opp. Det hender det slår til ♣

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar