lørdag 8. mars 2014

Snegler - en helårs fiende.

Om ikke så mye annet trives i vestlands- hagen, så gjør iallefall sneglene det. Store deler av aktiviteten i hagen har etterhvert blitt å bekjempe brunsneglen; drepe og forebygge. 

Alle avlivingsmetoder passer ikke for alle. Vi klarer hverken saks eller pølseklyper. De sneglene vi finner avlives med salt (gjelder de som ligger i singel- gangen og ikke i bed eller på plen) De dør umiddelbart, og overlates til sine ådsel- etende sneglevenner . Kanskje ikke så dyrevennlig (men bryr vi oss om det? Nei.) men det blir kanskje mindre glatt der til vinteren. Andre snegler får en omgang med salmiakk- vann (50/50) Kanskje ikke så miljøvennlig, men jeg har nok etterhvert en av byens reneste hager. 

Av forebyggende aktiviteter rydder vi vekk løv og annet hageavfall og rot, og håper på en ekstra frostnatt. Det er også enkelte planter jeg har sluttet å plante, som feks tagetes (Fløyelsblomst), Ringblomst og Stemorsblomst. 




                                         Skal bli snegler?


Jeg oppdaget nettopp hauger med hvite perler rundt om i hagen. Jeg har nå skjønt at det er snegle- egg (og ikke ødelagte isoporkasser som noe har mistet i min hage) Jeg har gitt opp å plukke dem opp; her er tusenvis. Men kanskje akkurat disse hvite perlene ikke blir snegler allikevel? I følge "Den store sneglekrigen" (Geelmuyden, 2009) overvintrer ikke eggene. Snegleungene klekkes etter ca. fire uker. Så kanskje toget er gått for akkurat disse?

Det opplyses videre i samme bok at de ikke tåler å bli tråkket på.


Ny aktivitet: ut å tråkke snegle- egg?
                                             

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar